Linolzuur? Vooral niet te veel!

In vroeger tijd werd linolzuur wel aangezien voor vitamine (F). Lang werd het gebruik van veel linolzuur als gezond gezien. Het lijkt allemaal achterhaald.

Linolzuur (Becel, zonnebloemolie en andere plantaardige oliën) verlaagt het cholesterolgehalte. Dat is op zich niet verkeerd. Maar een teveel aan linolzuur (eigenlijk Omega 6) verlaagt de Omega 3 en dat is erg ongezond. Bovendien is er geen vis (makreel, zalm en andere vette vis) tegen te eten, want de daarmee aangeleverde Omega 3 wordt door het teveel aan Omega 6 niet opgenomen. Tekort aan Omega 3 veroorzaakt ontstekingen aan de vaatwanden en daarmee arteriosclerose, hart en vaatziekten en ontstekingen aan de dikke darm die kunnen leiden tot darmkanker. Het bij herhaling verhitten van plantaardige oliën produceert gifstoffen die in het lichaam ook tot velerlei problemen (o.a. kanker) kunnen leiden. Wie de olie toch vaker dan één keer wil gebruiken: zeef het na gebruik en bewaar het donker en koel. Verhit maximaal vijfmaal en vul nooit oude olie aan met nieuwe. In de horeca wordt olie dikwijls veel te vaak verhit en te weinig gereinigd, terwijl bovendien te veel voedingsmiddelen (zelfs schnitzels en 'gebakken aardappelen') gemakshalve in de frituur belanden. Dit probleem is zodanig groot dat het af te raden is meermalen per week buitenshuis te eten. Door dit te vermijden, voorkomt men tevens de consumptie van te veel zout, dat in de horeca te scheutig wordt gebruikt. In Nederland overlijden veel mensen als gevolg van overmatige zoutconsumptie.

Er wordt aangenomen dat we zonder Becel en zonder zonnebloemolie genoeg Omega 6 binnenkrijgen. Daarom wordt het gebruik van Becel en soortgelijke producten om gezondheidsredenen afgeraden. Mannen doen er daarnaast goed aan erop te letten niet te veel lijnzaadolie te gebruiken, omdat dat gebruik prostaatkanker in de hand zou werken.

Pagina geschreven 8 september 2011, laatst gewijzigd 12-8-2013.