Voedingssupplementen?

Er gaan veel verhalen over zogenaamd nuttige of zelfs noodzakelijke voedingssupplementen, maar de meeste zijn niet waar of zelfs het tegendeel van wat beweerd wordt, is waar. Toch zijn er ook zinnige suppleties.

Veganisten en ouderen doen goed aan B12-suppletie. Om deze vitamine op te kunnen nemen, is maagzuur nodig en bij het ouder worden neemt de maagzuurproductie af, evenals bij gebruik van maagzuurremmers als omeprazol en Nexium. De vitamine uit het supplement heeft om opgenomen te kunnen worden geen maagzuur nodig.
Wie weinig of geen zonlicht op de huid krijgt, kan vitamine D3-suppletie nodig hebben, belangrijk voor sterke botten en tanden en voor het immuunsysteem en de spieren. Bij een tekort kunnen pijnlijke botten en tanden, spierzwakte en spierkrampen optreden.
Wie geen vis eet, kan baat hebben bij visoliesuppletie. Die kan helpen bij neuropathische pijn en bij bipolaire stoornis. Het beschermt hart en bloedvaten. Zie ook hier.
Cranberrysupplementen (uit veenbessen) beschermen tegen blaasontsteking, maar er is een minimale dagdosis van 36 mg. proanthocyaniden nodig om effectiviteit te bereiken. Daar moeten vaak nogal wat tabletten voor geslikt worden en bovendien is de vermelding van de werkzame stof op de etiketten gebrekkig. Ook kunnen de tabletten of capsules cranberry bij gevoeligheid daarvoor nierstenen doen ontstaan.
Het aminozuur tryptofaan (ook te koop als 5-HTP en melatonine) kan de kwaliteit van slapen verbeteren, maar ook gemakkelijk tot afhankelijkheid leiden.

P.S. 7-1-2015:
De Consumentengids oktober 2014 stelt voor:
- Baby's die borstvoeding krijgen, tot de derde maand: 150 microgram vitamine K
- Kinderen t/m 3 jaar: 10 microgram vitamine D
- Vrouwen die zwanger willen worden en vrouwen die zwanger zijn tot de 10de week van de zwangerschap: 400 microgram foliumzuur
- Zwangere vrouwen 10 microgram vitamine D
- Vrouwen tussen 50 en 70 jaar: 10 microgram vitamine D
- Mannen en vrouwen 70+: 20 microgram vitamine D
- Donkere huid? Minder dan 15 minuten per dag buiten? Hoofddoek of sluierdragend? 10 microgram vitamine D
- Veganisten: vitamine B12 tot de aanbevolen ADH van 2,8 microgram voor volwassenen

Geschreven 11 oktober 2011, aangevuld 9-10-2016.

Vitamine D en dementie

Een te lage bloedwaarde vitamine D blijkt een risicofactor voor dementie. Gedurende vijf jaar werd de vitamine D-status van 400 ouderen bijgehouden. Bij tekort bleken de cognitieve vaardigheden driemaal zo snel achteruit te gaan. Zie ook hier.

Geschreven 17-10-2015.

Roken en te veel zout doen effect extra vitamine D teniet

Veel Nederlandse ouderen hebben vitamine D-tekort. Haal het uit direct zonlicht buiten en uit margarine en/of halvarine en vette vis. Slik boven de 50-jarige leeftijd 10 tot 20 microgram per dag. Bij roken en/of te hoge zoutconsumptie is dit echter zinloos.
Inname van calciumsupplementen blijkt in sommige onderzoeken het risico van hartinfarcten te vergroten. Haal de calcium liever uit groenten, vis, noten en kaas. Maar calcium bij een tekort aan vitamine D heeft geen zin.

Vitamine K-tekort geeft volgens enkele onderzoeken een hoger risico op botbreuken. Vitamine K zit in boerenkool, broccoli en groene groenten.

Geschreven 8-11-2015

Pagina laatst bijgewerkt 9-10-2016.