Kaliumtekort en voeding met kalium

Tijdens een korte ziekenhuisopname werd ik onlangs geconfronteerd met kaliumtekort, volgens mijn specialist door een heftige infectie die ik doormaakte. Mij werd geadviseerd tomaatjes en bananen te eten. Daarin zit inderdaad kalium, maar het zit evenzeer in kiwi's, aardappelen, linzen, sojabonen, erwten, bruine en witte bonen, pinda's, appelstroop, cacao, spinazie en andere groentes, zuivelproducten, rogge, tarwe, sinaasappelen, olijven, vijgen, dadels en nog veel meer gezonde zaken. Voor zover ik vind, kan een te groot dropgebruik een kaliumtekort veroorzaken. Verder wordt het wel veroorzaakt door laxeermiddelen en/of plastabletten,ontregelde suikerziekte of door het gebruik van hormoonpreparaten.

Normaal zal men bij gezond eten ruim voldoende kalium binnenkrijgen. Wordt het echt te weinig, dan vermindert de eetlust, ontstaan misselijkheid en lusteloosheid, spierzwakte en spierkrampen en hartritmestoornissen.

Kalium en natrium reguleren samen de waterhuishouding in het lichaam. Kalium trekt het vocht in de cellen naar binnen, natrium juist uit de cellen naar buiten. Kalium werkt bloeddrukverlagend, natrium bloeddrukverhogend. Kalium is onmisbaar door zijn rol in de prikkelgeleiding van het zenuwstelsel. Ernstige verstoringen in de zoutbalans kunnen zomaar de elektrolytenhuishouding, zeer belangrijk voor de totale prikkelgeleiding, in de war sturen, alhoewel in die processen ook de zuurbalans een rol speelt.

Pagina geschreven 1 februari 2012.